Ateliér zvukovej skladby

Ateliér zvukovej skladby patrí k najmladším ateliérom Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Jeho vznik sa datuje od roku 1999. Za tento krátky čas stihol prejsť technologickým vývojom, rešpektujúc aktuálne trendy.

Z nakrúcania. – Fotografia: Sophia Boydová

Aktuálnou ambíciou ateliéru je udržať krok s napredujúcimi technológiami a povýšiť prácu s priestorovým zvukom na ďalšiu úroveň, čo znamená adaptovať sa na aktuálne 3D zvukové formáty určené pre film a virtuálnu realitu.

V súčasnosti disponuje dvomi post-produkčnými pracoviskami umožňujúcimi finalizovať zvukovú stopu v priestorových formátoch Surround 5.1 alebo 7.1 a tromi editačnými pracoviskami s profesionálnym vybavením. Samozrejmosťou je nahrávacie štúdio slúžiace na záznam komentárov, sólových hudobných nástrojov či filmových post-synchrónov.

Okrem toho ponúka svojim študentom širokú paletu zvukových zariadení a príslušenstva určeného pre záznam zvuku mimo priestorov štúdia, či už sa jedná o záznamy hudobných koncertov alebo kontaktného zvuku pre filmovú a televíznu produkciu. Okrem technologického vývoja ateliér zasiahla aj generačná výmena, takže dnešný pedagogický zbor pozostáva najmä z jeho bývalých absolventov.

Študenti ateliéru tak získajú ďalší kreatívny prostriedok na realizáciu svojich nápadov, ktorý posúva hranice zvukového priestoru a tým aj individuálnej tvorivosti.

Štúdium je zamerané na prípravu majstrov zvuku a zvukových dizajnérov v oblasti audiovizuálnej kultúry, najmä do tvorivých štábov filmu, televízie, rozhlasu a nových médií. Pravidelnými praktickými cvičeniami so študentami ostatných ateliérov získavajú nevyhnutné remeselné návyky pri ovládaní filmovej a štúdiovej zvukovej techniky.

Súčasťou ich osobného rozvoja je tiež upevňovanie umeleckého kreatívneho myslenia. Tvorivé partnerstvo so spolupracovníkmi filmového alebo televízneho štábu je hlavnou náplňou ich praktického uplatnenia v oblasti audiovizuálnej tvorby. Osobitná pozornosť je venovaná rozvoju ich hudobného rozhľadu a myslenia.


Pedagógovia

Profesori
  • prof. Peter Mojžiš, ArtD.
Docenti
  • doc. Dušan Kozák, ArtD.
  • doc. Marek Piaček, ArtD.
Odborní asistenti
  • Mgr. art. Ján Ančic, ArtD.
  • Mgr. art. Stefan Ivanov, ArtD.
  • Mgr. art. Viktor Krivosudský, ArtD.
  • Ing. Bohumil Martinák
  • Mgr. art. Tobiáš Potočný, ArtD. – vedúci Ateliéru Zvukovej skladby
Externí spolupracovníci
  • Mgr. art. Miloš Gluvňa
  • Mgr. František Poul

Študijné plány

Ateliér zvukovej skladby aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných študiných plánoch v rámci akreditovaného študijného programu Strihová a zvuková skladba:


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných programov, ktoré  Katedra ponúka.

Termíny podávania prihlášok:

  • Pre bakalárske štúdium
    27.11.2023
  • Pre magisterské štúdium
    upresníme neskôr

Termíny prijímacích skúšok:

  • Pre bakalárske štúdium
    31.1 -1.2.2024
  • Pre magisterské štúdium
    upresníme neskôr

Projekty katedry

  • Edukačné centrum 3D priestorovej zvukovej platformy Dolby Atmos
    • Rozvojový projekt Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR č. 002VŠMU-2-1/2021
    • Hlavný riešiteľ: Mgr. art. Stefan Ivanov, ArtD.

    Filmová a televízna fakulta VŠMU sa rozhodla inovovať štúdium v Ateliéri zvukovej skladby. Fakulta disponuje kinosálou a piatimi zvukovými réžiami. Kino a jednu zo zvukových réžií sa rozhodla rozšíriť do platformy Dolby Atmos. „Virtuálna“ prestavba započala otvorením doktorandského štúdia na tému… „Dolby Atmos versus Auro 3D – nová generácia štandardov trojrozmerného zvukového obrazu“. Následne by škola chcela prejsť k praktickej časti výuky tohto zvukového systému. To v praxi znamená technologické prebudovanie zvukovej réžie zo Surround 7.1 na systém Dolby Atmos 12.1 a kinosály na Dolby Atmos 39.2. Cieľom takejto obnovy je vybudovanie technologicky vhodného pracoviska pre všetkých študentov Filmovej a televíznej fakulty. Podobným krokom sa vybrala aj naša partnerská vysoká škola FAMU Praha, ktorá postavila nové kino a novú mixážnu halu, určenú pre tento zvukový systém.

    Naša vysoká škola chce študentom ponúknuť a zabezpečiť technologické prostredie, v ktorom by sa mohli prakticky oboznámiť s problematikou technickej a umeleckej realizácie filmov so spomínaným zvukovým systémom. Potrebujeme pripraviť študentov komplexne, rozšíriť ich praktické skúsenosti o nové technológie, s ktorými sa budú stretávať vo filmovej praxi. Táto technologická inovácia im umožní hlbšie preniknúť do problematiky nielen zvukovej tvorby, ale prispeje k zvýšeniu ich praktických zručností a vedomostí na poli celistvosti filmového umeleckého diela pozostávajúceho z viacerých odborných zložiek.

    V prípade systému Dolby Atmos môžeme skonštatovať, že svojim inovovaným zvukovým obsahom pomáha formovať nový pohľad aj na filmový obraz. Živým príkladom toho je minuloročný oskarový film „1917“.

    Inovovaná zvuková réžia a kinosála budú vhodným simulačným centrom nielen pre študentskú ale aj pre pedagogickú obec Filmovej a televíznej fakulty, VŠMU v Bratislave, prispeje ku zvýšeniu praktickej výuky a zabezpečí pripravenosť poslucháčov našej fakutly pre budúce profesionálne prostredie.


Absolventi a absolventky

Niektorí z absolventov a absolventiek katedry:

  • Peter Gajdoš – nominácia na Slnko v sieti za najlepší zvuk (2012) za film Marhuľový ostrov
  • Ján Ravasz – nominácia na Slnko v sieti za najlepší zvuk (2014) za film Môj pes Killer
  • Marián Gregorovi – cena Slnko v sieti za najlepší zvuk (2014) za film Zázrak
  • Peter Mazáček – cena Slnko v sieti za najlepší zvuk (2014) za film Zázrak
  • Lukáš Kasprzyk – cena Slnko v sieti za najlepší zvuk (2017) za film Richard Müller: Nespoznaný
  • Ján Hetmer

Kontakty

Sídlo katedry:
Svoradova 2/A

Mgr. art. Tobiáš Potočný, ArtD.
vedúci Ateliéru Zvukovej skladby

tobias.potocny@vsmu.sk