Predmety

Audiovizuálna prax
Mgr. Zuzana Mojžišová, PhD., Mgr. Eva Filová, ArtD.
Praktické cvičenia pre magisterský stupeň na získanie vedomostí a zručností, ktoré môže absolvent audiovizuálnych štúdií uplatniť v praxi (strihový film o filme, rozhlasová relácia o filme, dramaturgia filmovej prehliadky či festivalovej sekcie a pod.).

Autorská výchova
prof. Václav Macek, CSc.
Základy vedeckého/novinárskeho písania o filme.

Dejiny a teória dokumentárneho filmu
doc. Mária Ridzoňová-Ferenčuhová, PhD.
Ako sa vyvíjala forma a témy filmov, postavených na skutočných príbehoch, udalostiach a protagonistoch? Odkiaľ sa vzal pojem „dokumentárny“? Ako zabrániť vpádu fikcie do filmových zobrazení (a je to vôbec možné)? Čo je to „dokumentárny pakt“?
Štvorsemestrálny predmet ponúka prierez non-fiction tvorbou od počiatkov kinematografie, prvých filmových výjavov z bežného života, cez najvýznamnejšie dokumentárne hnutia a školy až po súčasný stav svetovej i domácej autorskej dokumentárnej tvorby, a zároveň mapuje najdôležitejšie debaty týkajúce sa otázok filmového svedectva, autenticity, ale i povahy rôznych typov dokumentárnych reprezentácií.

Dejiny slovenskej kinematografie
prof. Václav Macek, CSc.
Hľadanie skrytých súvislostí, kontextov, interpretácia diel spolu s ich väzbou na autorský, resp. spoločensko-politický a ekonomický vývoj.

Dejiny svetovej kinematografie
Mgr. Eva Filová, ArtD., Mgr. Monika Mikušová, PhD., doc. Katarína Mišíková, PhD.
Šesťsemestrálny prehľad dejín kinematografie vo svete od prekinematografických vynálezov po prelom 60. a 70. rokov 20. storočia s dôrazom na umelecký, technický, priemyselný a inštitucionálny vývin v širšom spoločensko-kultúrnom kontexte. Má oboznámiť poslucháčov s kľúčovými filmovými smermi, umelecko-produkčnými normami, autormi a dielami. Rovnako má objasniť väzby tohto vývinu so súdobými trendmi iných umeleckých druhov a filmovo-teoretickou reflexiou. Zároveň predmet ponúka možnosť vidieť tie najvýznamnejšie a najlepšie filmy histórie a oboznámiť sa aj s menej známymi kinematografiami iných kontinentov.
Prednášky majú formu tematicky zameraných kapitol, sledujúcich vzájomnú previazanosť filmových hnutí a filmárskych osobností. Takto koncipovaná výučba má zorientovať poslucháča bakalárskeho stupňa v histórii filmového umenia a priemyslu, podnietiť ho k samostatnej kritickej reflexii historického materiálu a tým ho pripraviť na pokračovanie v štúdiu súčasnej kinematografie na magisterskom stupni.

Experimentálny film
Mgr. Eva Filová, ArtD.
Prierez experimentálnym filmom voľne nadväzuje na avantgardy z Dejín svetového filmu bakalárskeho stupňa (v ktorých sme prešli 20. – 40. roky), pokračuje cez 50. roky s presahom do súčasnosti, k novým trendom a umeleckým stratégiám (apropriácia obrazu, remaking Hollywood, gender art, queer art…). Cieľom predmetu je zcitlivovanie vnímania a čítania „iného“ – nekomerčného, nenaratívneho audiovizuálneho diela, vytvoreného najmä do priestoru galérie a pre „nekinosálový“ typ recipientov.

Filmová filológia
prof. Václav Macek, CSc.
Skúmanie diela fragmentarizovaného na jeho elementárne častice, práca s trópmi vo filme.

Filmová prax
Mgr. Zuzana Mojžišová, PhD., Mgr. Eva Filová, ArtD.
Spojenie výskumnej práce s filmovým nakrúcaním pri tvorbe rozhovoru metódou oral history, ktorý je súčasťou bakalárskej práce. Spolupráca študenta so známymi a menej známymi slovenskými filmovými tvorcami. (Viac nájdete v Projektoch pod heslom „Oral history“.)

Filmová reč
Mgr. Monika Mikušová, PhD.
Cieľom predmetu je poskytnúť študentom všeobecný prehľad o filmovej reči, základných zložkách filmu a jeho vyjadrovacích prostriedkoch a oboznámiť ich s rôznymi spôsobmi výstavby filmu, s odbornou terminológiou a s vývojom teoretickej reflexie filmovej reči v priebehu dejín kinematografie. Prednášky sú doplnené projekciami názorných ukážok.

Filmová teória
doc. Martin Ciel, PhD.
Teória je množina usporiadaných, viac menej záväzných tvrdení, na ktoré skupina vedcov odkazuje, keď chce pochopiť či vysvetliť podstatu daného problému. Napríklad: film je semiotické zoskupenie dynamických audiovizuálnych obrazov organizovaných podľa sekvenčného dispozitívu.
Okrem toho aj gangstri, prestrelky, western, láska, sex, strach a smiech, naháňačky na koňoch a vesmírnych lodiach! Prednáška sa dotýka aj filmových žánrov.

Filmový projekt
Mgr. Zuzana Mojžišová, PhD., Mgr. Eva Filová, ArtD.
Filmová teória či história prevedená na filmové plátno ako súčasť  záverečnej magisterskej práce. Teoretik v úlohe scenáristu a režiséra.

Individuálne praktické cvičenia
Základy práce s kamerou, elementárne zásady nakrúcania. Teda stručne a hravo o tom, ako nakrútiť svoj vlastný film.

Kultúra písaného slova
Mgr. Zuzana Mojžišová, PhD.
Štvorsemestrálny predmet o štylistike, o nástrahách i slastiach písania, o novinárskych útvaroch a filmových recenziách. Slovo je dôležité, veď bolo aj na počiatku.

Literatúra a film
prof. Jelena Paštéková, CSc.
Ľudia 19. storočia ukladali veľké príbehy do románov a ľudia 20. storočia podľa nich začali nakrúcať filmy. 21. storočie je intermediálne, príbeh sa dávno neviaže na jediný spôsob vyjadrenia. Hoci sú slávny spisovateľ a bestseller stále súčasťou marketingu, situácia sa pootočila: úspešné filmy a seriály sa novelizujú, vydávajú sa vo veľkých nákladoch, vznikajú z nich dajme tomu komiksy, komiksové verzie sa znova recyklujú do podoby filmu, pretože trh si ustavične žiada  nový tovar. Príbehy sú prepojené zjavnými aj menej nápadnými sieťami, ktoré sa nemusia volať práve facebook. Aj o tomto je predmet s názvom Literatúra a film. Jeho kľúčovými slovami sú autor, dielo, interpretácia. V minulosti znamenala literárna predloha predovšetkým zaujímavú hotovú tému. Medzi tradičné problémy preto patria filmové adaptácie, nad ktorými sa vznáša starodávny duch literárnej predlohy. Dnes sú hranice medzi oboma umeniami pohyblivejšie. Vyplynuli z otvorenosti súčasného umenia a kultúry. Stále ich však podmieňuje odlišnosť literárnej a filmovej mediality: povaha literárneho a filmového rozprávania, rozdielnosť jazyka.

Postštrukturalizmus a myslenie o filme
prof. PhDr. Peter Michalovič, CSc.
Cieľom kurzu je oboznámiť študentov so základnými princípmi myslenia a pojmami postštrukturalistického myslenia, ako sú znak, štruktúra, obraz, diskurz atď.  Akcent interpretácie je položený na priblíženie špecifiky spôsobu filozofickej práce so statickými a pohyblivými obrazmi v textoch Jacquesa  Derridu, Jean-Francoisa Lyotarda a Gillesa Deleuza.

Praktická stáž
Študentom pootvárame dvere do redakcií časopisov, do prípravných tímov filmových festivalov, filmových inštitúcií a distribučných spoločností.

Rétorika obrazu
doc. Mária Ridzoňová-Ferenčuhová, PhD.
Aj statický obraz má schopnosť vypovedať, presviedčať, nabádať príjemcu k reakcii. Vizuálne a (často externé) verbálne znaky fotografie, či už štylizovanej, reklamnej alebo dokumentárnej, okrem explicitného doslovného významu nesú aj ďalšie významové vrstvy. Čo ešte len potom, keď sa pridá pohyb, montáž, spájanie obrazov do zmysluplného sledu! Seminár sa nevenuje iba fotografii a statickému obrazu, ale aj reklamným filmom, agitkám, experimentálnym filmom, amatérskym záberom, virálnym videám atď.

Rodové štúdiá
Mgr. Eva Filová, ArtD.
Rodové štúdiá (Gender studies) v súčasnosti tvoria prirodzenú súčasť spoločensko-humanitných vied, ponúkajú kritické prehodnotenie aspektov verejného a súkromného života, ktoré predurčili asymetrické vzťahy medzi mužmi a ženami. Orientovanie sa v základnej terminológii, ťažiskových literárnych, filozofických, sociologických a feministických koncepciách by malo byť povinnou výbavou študentov audiovizuálnych štúdií. Jednotlivé teoretické koncepcie a rodové problematiky budú aplikované na vybrané príklady z domácej a zahraničnej kinematografie.

Seminár analýzy filmu
doc. Katarína Mišíková, PhD.
Na písanie je síce talent nevyhnutný, ale jestvujú isté naučiteľné postupy, podnecujúce analytické myslenie a schopnosť písomne argumentovať. Na ne je zameraný seminár, na ktorom si poslucháči osvoja základy neoformalistickej filmovej analýzy a jej terminológiu. Má charakter praktických cvičení, ktoré smerujú k nabudeniu vnímavosti voči zákonitostiam filmovej formy, naratívnym a štylistickým vzorcom. Prostredníctvom práce s vybranými filmami si spolu s poslucháčmi objasníme, ako jednotlivé prostriedky filmového diela fungujú v rámci celku filmovej formy a aké účinky dokážu vyvolávať. Súčasťou seminára bude tiež práca so základnými zručnosťami písania o filme (formulácia témy, východisko, argumentačné stratégie…).

Seminár tvorby
Alfou a omegou štúdia je ročníková práca, teda samostatný výskumný projekt, ktorého výstupom je ročníková práca. Seminár poskytuje priestor pre vlastnú autorskú invenciu a realizáciu výskumných zámerov formou osobných konzultácií so školiteľom a individuálnej práce na texte.

Spoločenská angažovanosť filmového tvorcu
Mgr. Zuzana Mojžišová, PhD.
Podrobnejšia exkurzia do sveta filmov zobrazujúcich Rómov umožní lepšie chápať aj príbehy týkajúce sa iných minorít.

Spoločenskovedný seminár
Mgr. Eva Filová, ArtD.
Stretnutia so zaujímavými ľuďmi na zaujímavé témy: filozofi, politológovia, sociológovia, psychológovia, historici…

Súčasný slovenský animovaný film
Mgr. art Eva Šošková, ArtD.
Kam sa posunul slovenský animovaný film od čias kritických Kubalových grotesiek, mohutnej večerníčkovej tvorby pre deti a autorských filmov, ktorých autori museli zo začiatku zápasiť s problémami takmer nulového profesionálneho zázemia? Deväťdesiate roky sú obdobím vzniku novej vlny slovenského animovaného filmu. Aké filmy priniesla a aký je slovenský animovaný film dnes?

Súčasný svetový film
Mgr. Eva Filová, ArtD., Mgr. Monika Mikušová, PhD., doc. Katarína Mišíková, PhD.
Dvojsemestrálny prehľad svetovej kinematografie od 70. rokov po koniec 20. storočia s presahom po súčasnosť. Prostredníctvom prednášky a seminára ponúka možnosť oboznámiť sa s najaktuálnejšími trendmi vo svetovej kinematografii a s filmami, ktoré tieto trendy určujú. Predmet nadväzuje na Dejiny svetovej kinematografie z bakalárskeho stupňa štúdia a kladie si za cieľ poslucháčov magisterského stupňa štúdia zorientovať v oblasti novšej a súčasnej kinematografie.

Študentské konfrontácie
Séria stretnutí kritikov a filmárov, hodnotenie a diskusia študentskej tvorby.

Úvod do audiovizuálnych štúdií
Seminár má poslucháčov 1. ročníka v kocke zoznámiť s náplňou, nástrojmi a praktickými presahmi ich domovskej disciplíny. Je koncipovaný ako séria monotematických stretnutí, vedených zakaždým iným prednášajúcim, čo zároveň umožní študentom zoznámiť sa s jednotlivými pedagógmi katedry. V letnom semestri na predmet nadväzuje Autorská výchova, užšie zameraná na metodológiu filmologického výskumu.

Úvod do kognitívnej filmovej teórie
doc. Katarína Mišíková, PhD.
Je film ilúziou skutočnosti alebo jej reprodukciou? Musíme sa „učiť“ rozumieť filmu? Prečo sa diváci dojímajú nad osudom fiktívnych filmových postáv alebo sa boja o svojich obľúbených hrdinov? Aké poznávacie mechanizmy stoja za porozumením filmovým obrazom od primárnej roviny vizuálneho rozpoznávania cez pochopenie príbehu až po interpretáciu jeho implicitných významov? Na seminári vychádzajúcom z platformy kognitívnych vied spolu s poslucháčmi hľadáme odpovede na podobne položené otázky prostredníctvom rozpravy nad vybranými textami kognitívne orientovaných filmových teoretikov a prostredníctvom analýzy filmových príkladov.