(8. 8. 1941, Sereď) Slovenský režisér spravodajských a dokumentárnych filmov. Po maturite nemohol z kádrových dôvodov pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Po dvoch rokoch práce v rôznych robotníckych zamestnaniach dostal povolenie prihlásiť sa na Vysokú školu poľnohospodársku v Nitre. Štúdium neukončil, odišiel do Bratislavy a dostal sa do televízie, kde pracoval až do roku 1964. Na jeseň nastúpil na katedru žurnalistiky na FF UK. Počas štúdií sa zoznámil s Petrom Mihálikom a spoločne navštevovali projekcie SFÚ. Venoval sa publikačnej činnosti a získal pravidelnú rubriku v denníku Práca. Filmové recenzie, kritiky a rozhovory publikoval aj v denníkoch Smena, Ľud a v dvojtýždenníku Film a divadlo. V roku 1968 začal spolupracovať ako pomocný režisér na debutovom filme Dušana Hanáka 322. V januári 1969 nastúpil do Spravodajského filmu, aby mohol absolvovať projekcie týždenníkov pre potreby diplomovej práce. V nej spracúval tému histórie spravodajského filmu na Slovensku. Tento text publikoval v roku 1971 SFÚ pre študijné účely. V rokoch 1969 až 1990 sa podieľal na scenáristickej príprave a réžii spravodajských periodík ako Týždeň vo filme, Obzor, Sonda a Kinožurnál. Spolupracoval s kameramanmi ako Vladimír Holloš, Ján Piroh, Oskar Šághy či Pavol Marko. Nakrútil filmy Polomská vzbura (1971), Juríčkovci (1973), Pieseň o Slovensku (1974), Žiť ako ostatní (1977), Tradície Pohronia (1980), Hlbokým a vrúcnym dychom (1981), Tretia generácia (1982). Venoval sa aj športovej tematike vo filmoch MS 70 (1970), Moderní mušketieri (1975), Pipa (1980), V stope Svetového pohára (1982). Realizoval filmy o mestských pamiatkach ako Dukátové mesto (1983), Pamiatková starostlivosť v Československu (1986), Bratislava v krokoch času (1986). V roku 1984 realizoval multivízny systém troch synchronizovaných plátien a dvanástich diaplôch pre III. program pamätníka SNP v Banskej Bystrici. Od roku 1986 spolupracoval s Vojtechom Zamarovským, kameramanom Jurajom Galvánkom a dramaturgom Milanom Varsíkom na 13 dielnom seriáli Veľké civilizácie očami Vojtecha Zamarovského o prameňoch našej európskej civilizácie. V roku 1990 nakrútil s historikom Levom Zacharom a kameramanom Jurajom Galvánkom filmy z cyklu Dejiny Slovenska: Kelti na Slovensku a Rimania a Germáni na Slovensku. Pre všeobecnú československú výstavu v pražskom veľtržnom paláci realizoval v roku 1991 multivízny systém Posolstvo budúcim generáciám. Od roku 1994 prednáša na FF UK v Bratislave televíznu žurnalistiku. Súčasťou jeho publikačnej činnosti je i práca Dokumentárny film – história, teória, realizácia. V roku 2003 získal jeho film Z labyrintu sveta do raja duše o Kolomanovi Sokolovi Cenu európskeho kultúrneho dedičstva. S Petrom Marákym, riaditeľom Slovenského národného múzea, spolupracoval na výstave Ako sme žili? Slovensko v 20. storočí. Išlo o najrozsiahlejší multimediálny projekt SNM.


> IGOR DOBIŠ